MENTÁLNÍ RETARDACE
MENTÁLNÍ RETARDACE
MR je závažné postižení vývoje rozumových schopností, které vede i k významnému omezení v adaptivním fungování postiženého člověka v jeho sociálním prostředí. V 70. a 80. letech minulého století se stále více začíná zdůrazňovat význam osobnosti každého postiženého člověka.
Tyto tendence se významně odrazily i v terminologickém pojetí MR.
V roce 1983 vydalo UNESCO upravenou definici v tomto znění:
,,Pojem mentální retardace se vztahuje k podprůměrnému obecně intelektuálnímu fungování osoby, které se stává zřejmým v průběhu vývoje a je spojeno s poruchami adaptačního chování.''
Poruchy adaptace jsou zřejmé:
- z pomalého tempa dospívání
- ze snížené schopnosti učit se
- z nedostatečné sociální přizpůsobivosti
Upřednostňováním označení člověk, osoba s MR se vyjadřuje, že mentálně postižení jsou především lidské bytosti, osobnosti, individuality, na druhém místě postižení.
Odhad výskytu osob s MR u nás se pohybuje mezi 1 – 5%. Nejpravděpodobnější hodnota jsou 3%. Nejvíce osob s MR, které vyžadují speciální péči je ve věku 0-16 let, později jejich počet klesá díky sociální adaptaci a dosažení dalšího stupně intelektuálního vývoje.
MR nemá jednotnou příčinu, většinou vzniká součinností více faktorů.
Jako nejčastější příčiny se uvádí tyto:
1. Dědičnost – intelektové schopnosti dítěte jsou výslednicí průměru intelektového nadání rodičů
2. Sociální faktory – snížení intelektových schopností je způsobeno sociokulturní deprivací v rodinách nebo v institucionální výchově
3. Enviromentální faktory – onemocnění matky během těhotenství, špatná výživa, infekční onemocnění dítěte v novorozeneckém období, úrazy spojené s nitrolebním krvácením, porodní traumata. Jmenované faktory bývají přičinou lehké i těžší MR – DMO (Dětská mozková obrna)
4. Specifické genetické přičiny – např. chromozomální aberace – Downův syndrom, autismus, Marfarův syndrom
5. Nespecificky podmíněné poruchy – chromozomální ani metabolická vada nebyla objevena, nebylo zjištěno porodní trauma ani jiné poškození plodu či jedince
Příčina MR zůstává neobjasněna asi v 15 až 30% případů.
Pro současnou speciálně – pedagogickou praxi používáme klasifikaci dle stupně mentálního postižení (dle stupně postižení probíhá zařazování žáků do výchovně – vzdělávacích institucí).
Rozdělení:
- lehká mentální retardace (IQ 50-69)
- středně těžká mentální retardace (IQ 35-49)
- těžká mentální retardace (IQ 20-34)
- hluboká mentální retardace (IQ pod 20)
Lehká MR:
Bývá často stanovena až v předškolním věku, nebo dokonce až po nástupu do školy, kde dítě selhává.
Hlavní znaky: - stereotypní myšlení
- chybí schopnost abstrakce a logického usuzování
- motorické schopnosti zde ale mohou být na relativně dobré úrovni
Děti postižené lehkou MR většinou dobře zvládají výuku podle osnov zvláštní školy (od 1.1.2006 základní školy praktické). Také většina těchto dětí je schopna se po ukončení povinné školní docházky vyučit v prakticky zaměřených učebních oborech.
Středně těžká MR:
Opožďování vývoje je u těchto lidí zachyceno již v kojeneckém nebo nejpozději v batolecím období.
Hlavní znaky: - opožděný pohybový vývoj a hlavně vývoj řeči
Tyto děti zvládají výuku podle osnov pomocné školy (od 1.1.2006 základní školy speciální). Zde se mohou naučit dobře zvládnout dovednost sebeobsluhy a osvojí si jednoduché pracovní činnosti.
Těžká MR:
Výrazná retardace je u těchto dětí zřetelná již od útlého věku při dosahování vývojových mezníků.
Hlavní znaky: - silné postižení rozumových schopností
- ve většině případů jde o postižení kombinované
jiná postižení například porucha zraku či sluchu různého stupně atd.)
Mnohé z těchto dětí se nikdy nenaučí mluvit nebo si osvojí jen několik jednoduchých slov. V jejich výuce se klade hlavní důraz na zvládnutí základní komunikace a na porozumění běžným sociálním situacím. V dospělosti mohou být tito lidé zapojeni do některých dílčích pracovních činností. Stav vyžaduje trvalou potřebu podpory.
Hluboká MR:
Hlavní znaky: - těžké postižení intelektu
- těžké pohybové postižení
Tito lidé jsou často imobilní nebo schopní jen minimálního pohybu. Většinou si taky neosvojí ani základy mluvené řeči a porozumění bývá omezeno pouze na některé běžné pokyny. Jsou schopni citlivě reagovat na zvuky, zejména na emoční tón hlasu. Reakce na zrakové podněty bývají mnohdy omezené. Při výuce dětí s hlubokou MR zde platí stejné principy jako u dětí s těžkou MR, což jsou dosažení co největší samostatnosti v dospělém životě a nalezení silných stránek. Stav způsobuje nesamostatnost a potřebu pomoci při pohybování, komunikaci a hygienické péči.
Zdroje:
Jarmila Pipeková – Osoby s mentálním postižením
Říčan, Krejčířová a kolektiv – Dětská klinická psychologie
Komentáře
Přehled komentářů
That means you'll see some fresh features and from access to additional channels where you can forward movement visibility, without having to modify import of some complicated, handbook migration process. https://googlec5.com
gsaxzvofbldinipsBtjanitel
(GraizAni, 29. 5. 2021 10:34)which online canadian pharmacy is legitimate https://pharmacyken.com/ - pharmacy stuff store canadian mail order pharmacy
cialis 80 afhsdbcmeadyewxjm
(astetloh, 29. 5. 2021 0:17)how to buy cialis in sydney https://rcialisgl.com/ - purchase cialis what doses does cialis come in
tnoegfdinipsBtjaniter
(StevaAsd, 27. 5. 2021 14:20)cialis with diapoxetine https://cialisjla.com/ - generic cialis online overnight pharmacy cialis
wegmans pharmacy dgsolbvfdmeadydjvwd
(astetVed, 26. 5. 2021 10:43)what is more effective,cialis or viagra? https://krocialis.com/ - compare viagra and cialis when will generic cialis be available in the united states
sbbolthdinipsBtjanites
(GraizHtf, 26. 5. 2021 4:34)cialis 20mg price https://cialishav.com/ - buy cialis generic cialis india
how much does cialis cost in canada afhsdbcmeadyeeoqt
(Rebfastet, 25. 5. 2021 4:21)buy cialis with paypal https://rcialisgl.com/ - cialis no prescription paypal buy brand cialis online
tadalafil cost hvdgeeahdinipsBtjanitez
(Bbshhilt, 22. 5. 2021 22:20)viagra alcohol https://loxviagra.com/ how long is viagra good for
supreme suppliers cialis afhsdbcmeadyrwyvj
(Rebfastet, 19. 5. 2021 17:02)genereic cialis https://rcialisgl.com/ cialis 20mg for sale
viagra sin receta en salamanca fhwsbbolthdinipsBtjanitel
(FmrfGraiz, 17. 5. 2021 23:32)is cialis a vasodilator https://cialisee.com/ cialis overnight shipping
canadian pharmacy online fdvaefbfbldinipsBtjaniten
(LebnGraiz, 13. 5. 2021 23:50)which online pharmacy is reliable https://xlnpharmacy.com/ canada prescription plus pharmacy
buy cialis 10 tab afhsdbcmeadygqwpk
(Rebfastet, 13. 5. 2021 5:06)cialis generic online johannesburg https://rcialisgl.com/ - cialis cialis 20mg online
pharmacy online dgsolbvfdmeadyoswkk
(Lbsoastet, 11. 5. 2021 9:39)cialis with dapoxetine without prescription mastercard https://ucialisdas.com/ cialis nz online
20 mg tadalafil hvdgeeahdinipsBtjanited
(Bbshhilt, 6. 5. 2021 12:15)vardenafil vs viagra https://loxviagra.com/ india viagra
cialis with dapoxetine afhsdbcmeadylvrgj
(Rebfastet, 5. 5. 2021 23:13)cialis low dose https://rcialisgl.com/ - cialis with dapoxetine do have to have a prescription for cialis?
prescription pricing frbdcacldinipsBtjaniteu
(JebgGraiz, 4. 5. 2021 14:42)prescription discount https://pharmacylo.com/ drugstore com online pharmacy prescription drugs
thrifty white pharmacy afhdbcmeadydyjia
(Rfvbastet, 1. 5. 2021 21:32)40 mg cialis https://cileve.com/ - cialis online pharmacy australian orignal cialis
levitra generic brand fbdcacldinipsBtjanitee
(JbsdGraiz, 1. 5. 2021 6:45)Indinavir (Cipla Ltd) https://onlinecanda21.com/ Cialis Super Active
avella pharmacy dgsbvfdmeadyalutz
(Lhdvastet, 29. 4. 2021 12:00)cialis online https://asciled.com/ cialis black 800
tadalafil evolution peptides olgsasbnvoegfdinipsBtjanitel
(GvdbSteva, 24. 4. 2021 19:09)tadalafil plus https://boxtadafil.com/ tadalafil mg
How to fritter away Google
(DavidHOX, 25. 12. 2022 10:45)